Grace House - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Else Gurp - WaarBenJij.nu Grace House - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Else Gurp - WaarBenJij.nu

Grace House

Blijf op de hoogte en volg Else

19 Oktober 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve allemaal,
Tijd voor een update!
Ik geef inmiddels al een paar weken les op Gracehouse. Het is een school, ongeveer 5 kilometer buiten de stad. De kinderen komen uit 3 dorpjes rondom de school. De kinderen zijn erg arm. Elke les beginnen we met een korte "meditatie", even stil zijn met elkaar. Ook poetsen we de tanden op school, omdat ze dat thuis nooit doen. Veel tandjes zijn al bruin.
Op school doen we 1 les engels en 1 andere les. Engels wordt gegeven volgens de methode uit een boek. De andere les mag ik zelf bepalen. Op maandag en dinsdag hebben we een Topic-les. Het onderwerp deze maand is dieren onder water. We hebben al een les over vissen, dolfijnen en schildpadden gehad. Zo leer ik zelf ook nog eens wat... :-)
De kinderen vinden het leuk dat ik er ben. Ze noemen me teachâh Elsâh. In het begin was een meisje erg verlegen, bijna bang. Ze spreekt bijna geen engels en wist niet wat ze moest doen. Na veel aanmoediging, glimlachjes en gewoon stil naast elkaar zitten, begon ze meer te lachen en nu durft ze zelfs af en toe zachtjes wat te zeggen.
Met de Khmer-leraar waarmee ik lesgeef kan ik het goed vinden. Hij vindt het leuk om grappen te maken en we kunnen het ook een beetje hebben over belangrijkere dingen voor Cambodja. Het is moeilijk om met de mensen hier over politiek te praten, maar soms wil hij wel wat vertellen.

Zometeen ga ik met de Youth Club van school een fietstocht maken. Ik ben benieuwd! :-)

Liefs, Else

  • 19 Oktober 2014 - 10:24

    Jan Franken:

    Hoi Else,

    Ik vind het erg leuk te volgen waar je bent en wat je daar doet, zo krijg ik ook iets mee van landen waar ik nog nooit geweest ben en weet ik hoe het met je gaat.
    Hier is Linde al weer aan het schaatsen, vast iets wat voor jou nu heel ver weg lijkt,

    groetjes en fijne tijd nog,

    Jan

  • 19 Oktober 2014 - 13:47

    Esther:

    dag else
    leuk om te lezen wat je doet. cambodja is zo verscheurd en beschadigd, dat ik me kan voorstellen dat mensen het niet over politiek kunnen / willen hebben. maar er zijn vast veel andere boeiende gespreksonderwerpen. hoe is het verder? brengt je reis je wat je er van verwacht?
    vanuit het eindhovense alle goeds gewenst
    groet esther

  • 19 Oktober 2014 - 14:23

    Margot :

    Ha Else,

    Wat leuk om iets van je te horen! Fijn om te horen dat je zoveel kunt betekenen voor de mensen daar, leuk ook dat je een beetje vrijheid hebt in wat je doet met de kinderen. Geniet ervan! :)

    Liefs, Margot

  • 19 Oktober 2014 - 14:54

    Lisette:

    Ha lief nichtje!
    Je bent een natuurtalent om de meest verlegen kinderen erbij te betrekken. Gewoon stil naast elkaar zitten, dat is soms het mooiste contact!
    Veel plezier, xxx jetrotsetantetje Lili

  • 20 Oktober 2014 - 11:07

    Mariëtte Eijssen:

    Hoi Else
    Wat leuk om weer een bericht van je te lezen. Aangezien ik ook les geef aan buitenlandse volwassen mensen herken ik een beetje wat je doet. Je doet het hartstikke goed en leuk dat je een beetje vrijheid hebt om een les in te vullen. Een glimlach doet veel bij mensen :) . Je kunt zelf bedenken wat je wil doen die les , maar je kunt ook vragen aan de kinderen wat ze leuk vinden. Vaak zijn de simpelste thema's al heel leuk. Wil je nog wat ideeën hebben dan laat je het maar weten. Ik denk dan wel met je mee.

  • 20 Oktober 2014 - 22:12

    Martin:

    ha Else,
    Zo ben je er toch een beetje bij. Leuk van je te lezen.
    Tijdens het lustrum weekend in de Ardennen (in Drente??!) hebben we aan je gedacht en was je in gedachten er ook bij. Er zijn plaatjes, verhalen en foto's, om later te horen en zien.
    Geniet en zet hem op met t goede werk.
    Grts uit U
    Martin

  • 21 Oktober 2014 - 17:38

    Christel :

    hoi Else,

    Dank voor de update uit het verre Cambodja. Geweldig om dit allemaal mee te maken. Je komt straks weer met een rugzak aan ervaringen naar huis.

    groetjes
    Christel

  • 24 Oktober 2014 - 12:35

    Oma Betty:

    Lieve Else !
    Ben wat aan de late kant, want de e-mail functie deed het niet. Fijn om je bericht te lezen. Zo blijven we weer een beetje bij. Sprak vanmorgen een enthousiaste Mamma, die zich enorm verheugt op de Cambodja-
    reis. En.. voordat je het weet is het zover. De tijd vliegt als zand door je vingers. Je bent heel wat ervaringen rijker geworden Else en we zijn benieuwd daar op een later tijdstip uitgebreid van te horen. Veel liefs van Gerhard en oma Betty, oftewel BenG.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Khett Siem Reab

Cambodja

Vrijwilligerswerk op de Grace House school, bij Siem Reap

Recente Reisverslagen:

15 November 2014

Laatste week

19 Oktober 2014

Grace House

01 Oktober 2014

Introductie
Else

Actief sinds 13 Sept. 2012
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 11782

Voorgaande reizen:

22 September 2014 - 07 December 2014

Cambodja

16 September 2012 - 14 December 2012

Nepal

Landen bezocht: