Introductie - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Else Gurp - WaarBenJij.nu Introductie - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Else Gurp - WaarBenJij.nu

Introductie

Blijf op de hoogte en volg Else

01 Oktober 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Hoi allemaal!
Ik ben nu ruim een week in Cambodja. Ik zit in een guesthouse in Siem Reap, samen met 13 andere vrijwilligers. 8 daarvan zijn tegelijk met mij aangekomen en met hun heb ik het introductieprogramma gedaan.
We hebben een rondleiding door Siem Reap gehad, een dag naar Angkor Wat geweest, naar Tonle Sap (het grootste zoetwater meer vab Cambodja), we hebben Khmerles gehad en een dag Child Protection Workshop.
Siem Reap is een gezellige stad, maar heel anders dan de rest van het land. Het land is heel arm en pas heel langzaam aan het opbouwen. Tijdens het regime van Pol Pot mochten er geen intelectuelen zijn, omdat die de regering konden bedreigen. Ook wilden ze niks meer te maken hebben met het Kapitalistische westen, dus werden alle steden, fabrieken en instalaties die iets met het westen te maken hadden vernietigd. Iedereen moest boer zijn. Pol Pot is door de Vietnamezen verdreven, naar Thailand. Om Cambodja te beschermen zijn er vervolgens allemaal landmijnen bij de grenzen neergelegd. Na het Pol Pot-regime was er van de middenlaag (leraren, zusters) nog 7% in het land, de rest was gevlucht, maar meestal dood. Door het wegvallen van de middenlaag gaat het herstellen van het land langzaam. De mensen buiten de stad zijn erg arm.
Siem Reap is een bubbel: alles is hier te krijgen en veel toeristen gaan elke avond uit.
Het land is wel fantastisch mooi. De rijstvelden zijn super groen en iedereen in de kleine dorpjes is vriendelijk. Ik geef les op een school, voor drie arme dorpjes. De kinderen in mijn klas zijn 9-10, maar lijken een paar jaar jonger. Het niveau ligt laag, maar ze willen graag leren. De leraren zijn blij met extra hulp en nieuwe lessen.

We hebben hier zo familie-diner: elke woensdag wordt uitgevreid gekookt voor alle vrijwilligers en de coördinators.

Liefs, Else

• 01 Oktober 2014 - 17:33

Mariëtte Eijssen:

Hoi Else. Wat leuk om een impressie van jou te krijgen over de stad en het land. Mooie foto's ook. Je hoort nooit zoveel over Cambodja en nu je dit vertelt vind ik het wel vreselijk allemaal wat daar gebeurd is.
    Hier gaat het goed en we zijn druk bezig met het lustrum. Dat is alweer voer een paar weken. Jammer dat je er niet bij bent. Groetjes Mariëtte

• 02 Oktober 2014 - 11:50

Lisette:

Ha lieve nicht!
    Dank voor je bericht. De geschiedenis van Cambodja ken ik een beetje, maar wat dat betekent voor zo'n land, blijft toch onvoorstelbaar! Wat mooi dat je een bijdrage kunt leveren, en dat de kinderen graag willen leren. Ze boffen met zo'n lief mens als jij!
    Xxx lisette

• 02 Oktober 2014 - 16:48

Nicoline:

Lieve Else,
    Wat leuk om weer zo'n blogpost van je te lezen!
    Een bijzondere maar verschrikkelijke geschiedenis, je kunt trots op jezelf zijn dat je bijdraagt aan de opbouw van het land en aan de ontwikkeling van de kinderen aldaar!
    Lijkt me apart om in zo'n bubbel (tijdelijk) te leven, omdat je zooo anders gewend bent!
    Ik hoop dat je weer een mooie tijd tegemoet gaat en houd ons zeker op de hoogte :)
    Liefs!

• 03 Oktober 2014 - 13:46

Oma Betty:

Lieve Else,
    Bedankt voor je bijzonder informatieve verslag uit Siem Reap met foto's en de mogelijkheid om het mooie landschap te bewonderen. Zo zagen we o.m. beelden van het zoetwatermeer Tonle Sap. Je krijgt met een scala van nieuwigheden te maken in zo'n eerste week. Ben je al een beetje gewend aan het hete klimaat ? De warmte is ook 's nachts behoorlijk. Maar daar wen je aan. Goed eten en drinken. We zijn benieuwd naar je ervaringen met je nieuwe leerlingen.
    Heel fijn dat we zo nu en dan contact met elkaar hebben. We wensen je alle goeds toe en zien uit naar je volgende belevingen. Veel liefs en een dikke knuffel van oma Betty en Gerhard.

• 04 Oktober 2014 - 19:40

Jennie:

Ha Else,

Fijn dat je zo veel kunt delen met ons over je reis en je ervaringen. Prachtige foto's heb je al gestuurd.
    Je lijkt je al weer heel snel thuis te voelen daar, klopt dat?
    Veel succes met verder wennen, genieten en lesgeven.
    LIefs, Jennie

• 06 Oktober 2014 - 15:19

Alies En Dre Rennen:

Lieve Else
    Wat goed dat je daar bent en wat boeiend om je informatie te lezen.Heel byzonder.Heb een goede tijd daar, maar dat zal lukken. Liefs van Dre en Alies